STATUS UPDATED!
Ya Allah, Kau Lindungilah Orang Orang Yang Aku Sayang Dari Hasutan Syaitan, Kau Peliharalah Kami Ya Allah.. :')
Journey Of Myra Mia's Life: Pengalaman Temubual Jawatan Pembantu Kewangan W17

Wednesday, May 15, 2013

Pengalaman Temubual Jawatan Pembantu Kewangan W17

Tengahari sudah !!!
Selamat Afternoon semua readers !!!
meh meh sini, kali nie aku share sikit pengalaman aku untuk pertama kalinye..
temuduga untuk jawatan dekat UKM hari tu...
kalau korang belum bace... sile bace entry nie je...
TEMUBUAL JAWATAN PEMBANTU KEWANGAN W17
aku dapat panggilan untuk ditemubual tu mase hari Jumaat...
and seingat aku, time tu aku tengah nak bersiap untuk balik kampung... heheeh...
and temuduga tu, baru terjadi pada hari Isnin yang lepas...
semalam aku ingat nak update pasal tu.. tapi, aku macam tak de mood je nak menulis pasal bende nie...
nie un aku buat, sebab nak menceritekan pengalaman aku ditemubual.. untuk jawatan nie...
first time kot.. huhu... Nervous u know..!!
hari tu aku pakai baju satu warne je...
warne kelabu... alah.. senang cerite warne tema family aku raye tahun lepas laa... hehehe.. :)
actually aku nak pakai baju warne purple.. tp, dekat baju tu ade 4 warne... so.. tak sesuai...
okeh, kenapa aku kate tak sesuai ye?
hehe.. meh aku nak share dengan korang ape yang aku belajar mase aku kat Politeknik dulu...
mase aku semester berapa.. aku tak berapa nak ingat laa kan...
tp, subject aku tau laa... subject English Education....
dalam modul English nie.. ade assignment yang kite kene wat.. macam seolah-olah kite carik kerje.. and bile dapat, kite akan ditemubual or temuduga...
time nie kitorang kene bukak internet and carik kerje kosong yang bebetul punye..
and dalam bidang kami jugak... bukan itu sahaja.. kene carik yang "FRESH GRADUATE"
kitorang tak boleh nak tipu langsung laa... sebab kitorang kene print bende tu.. and kene submit...
so.. sorry laa kalau nak menipu pun kan.. hahaha...
and jenis temuduge tu pulak... by grouping okeh.... faham tak maksud by group??
contohnye, candidate yang nak pergi interview tu ade 15 orang...
maybe die akan masuk interview tu dalam 3 orang sekali ke... panel yang judge tu...
bergantung kat company tu laa... maybe die letak 3 panel untuk judge ke kan... hehehe....
okay, antare tips yang lecturer aku ajar bile nak pergi temuduge laa kan...
pakaian kite... mesti laa maximum 3 colours only... 3 COLOURS ye...
sebab itu jugak laa aku pakai satu warne je.. sebab aku malas nak pakai baju yang bannyak warne..
malas nak kire warne kat baju tu.. hahaha


mase aku pergi tu... dalam pukul 11 laa... tp, kitorang ditemubual dalam pukul 12 lebih laa jugak...
sebab sebelum die temubual untuk jawatan W17 nie.. die temubual dulu jawatan N? laa...
sebab tu jadi lambat... hhehehe

mase temubual kitorang.. kitorang kene temubual by grouping... 
yang memohon jawatan tu.. hanye ade 6 orang sahaja....
4 daripada kami daa bekerja... manakala seorang pulak pernah menjalani latihan industri di jabatan bendehari.. :) aku hanya berbekalkan latihan industri dari PTM and Pembantu Pengawas Peperiksaan...
ade antara mereka yang dah pun memiliki pekerjaan.. and bukan calang-calang jawatan okeh...
berjawatan agak tinggi, iaitu PEGAWAI... and aku sendiri terfikir mengapa diorang apply kerje nie..
sedangkan diorang daa memiliki jawatan yang agak tinggi ye.... jawatan yang ditwarkan ini pula...
hanye kerani biase je... and syarat kelayakan pon pakai SPM.. 
aku bukannye jelez ke ape kan.. aku cume pelik je.. kenape erk? korang boleh bagi penjelasan tak kat aku?

ade antara panel kat situ cakap aku macam tak berminat je nak apply jawatan nie...
bayangkan macam mane perasaan aku time tu...
sebab temubual daa la group tau... haa.. macam ne tu?? malu seyh...
terus confident aku jatuh 100% !! bayang kan la... itu laa salah satu cabaran yang kite kene hadap bile kene temubual secara group nie...
and aku jugak tak mengharap akan dapat jawatan nie... lebih-lebih lagi aku punye result pon tak keluar lagi..
so.. mood untuk mencari kerje tu macam kureng laa..

panel tu jugak ade tanye aku ape relatednye IT dengan akaun ? jawapan yang aku bagi ialah ....

" mase saye dalam semester 6, saya ade mengambil modul Cyberprenuership, modul nie menjurus kepada perniagaan online.. di dalam modul ini terdapat bab akaun... di situ kami di ajar basic-basic akaun seperti akaun imbang duga, akaun untung rugi and buku kire-kire x silap... bukan itu sahaja... semasa saya dalam semester 1 pula.. kami ade modul matematik ... "

kenapa aku bagi jawapan macam tu... sebab ayah aku ade cakap jawatan nie tak ade kaitan kite kene buat akaun pon.. sekadar mengisi borang macam tu laa...tp, i dont know laa kan.. hehehe...
okeh la.. itu je pangalaman yang aku dapat ceritekan.. :)

bye bye !!

0 00 Komen:

Post a Comment

 
Template Protected. All right reserved since 3 December 2012. Author + Design By Nurul in http://www-duniaphotoscape.blogspot.com/